woensdag 17 december 2014

Meest voorkomende fobieën

Van alle ontelbare fobieën in de wereld zijn er natuurlijk een aantal die eruit springen. Dit zijn namelijk fobieën waar de meerderheid van de mensen last van heeft. Er zijn 10 fobieën die het meeste voorkomen. Nummers 6 t/m 10 zie je hieronder.

Fobie 10: Necrofobie
Mensen die lijden aan necrofobie zijn bang voor de dood. Dit kan op twee manieren: ze houden er niet van om doodse dingen te zien of ze vinden het idee eng om zelf een keer dood te gaan.

Fobie 9: Brontofobie
Angst voor onweer. Kenmerken hiervan zijn dat vooral het geluid van onweer zorgt voor de angst. Daarnaast vermijden mensen met brontofobie het weerbericht wanneer het aan het onweren is. Ook maken ze zich voortdurend bang dat er iemand buiten door het onweer geraakt kan worden.

Fobie 8: Carcinofobie
Mensen die bang zijn voor het krijgen van kanker. Deze angst zit zo diep dat zij op een gegeven moment geloven dat ze lijden aan kanker. Daarnaast komen ze niet in de buurt van mensen met kanker omdat ze bang zijn om zo besmet te raken (alsof dat überhaupt mogelijk is?!).

Fobie 7: Emetofobie
Bang zijn om over te geven. Vaak komt hierbij kijken dat zij het ook vreselijk vinden om andere mensen te zien of horen overgeven. Stiekem moet ik bekennen dat ik deze fobie ook wel heb. Zodra ik het gevoel heb dat ik moet overgeven raak ik helemaal in paniek (en ik moet ook altijd huilen haha).

Fobie 6: Acrofobie
Dit is hetzelfde als hoogtevrees. (noem het dan gewoon hoogtevrees, dan weet tenminste iedereen meteen wat je bedoelt, maar ja). Zoals het woord al zegt: vrees voor hoogtes. Mensen die hier heel erg veel last van hebben, kunnen er zelfs voor in therapie gaan. Tijdens deze therapie worden mensen in een virtuele realiteit op grote hoogte geplaatst.

Ben jij nu benieuwd geworden naar de top 5? Lees volgende week welke 5 fobieën het meest voorkomen!


Liefs, Hilde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten