woensdag 10 december 2014

Ga je handen wassen!

Na elke handeling je handen wassen, alles poetsen voordat je iets aanraakt en altijd bang zijn om besmet te raken. Iedereen heeft wel ooit van deze fobie gehoord: smetvrees. Mensen met smetvrees lijden aan een obsessieve angst om vies of besmet te raken. Bij sommige kan het zelfs zo erg zijn dat hun hele leven erdoor wordt beheerst. Poetsen is een uitlaatklep om de angst de baas te blijven. Alles moet er perfect uitzien en het is nooit schoon genoeg.

Voor mensen die geen last hebben van smetvrees klinkt dit natuurlijk erg raar. Ik zou er persoonlijk gek van worden als ik na elke handeling mijn handen zou moeten wassen. Maar ja, ik zou ook nooit smetvrees kunnen hebben. Je zou eens moeten zien hoe mijn slaapkamer eruit ziet. Krijg je gewoon spontaan smetvrees van. Maar dat terzijde. Er zijn namelijk ook veel mensen die denken dat ze smetvrees hebben. Zo zijn er mensen die denken dat wanneer je het vies vindt om een deurklink aan te raken, je meteen smetvrees hebt. Dit is niet zo. Smetvrees gaat veel verder dan dat.

Ben je nu nieuwsgierig of je zelf misschien smetvrees hebt? Dan heb je geluk, want ik heb een leuke quiz gevonden waarmee je zelf kunt testen of je smetvrees hebt. Klik op de volgende link: http://www.quizlet.nl/quiz/192237/heb-je-smetvrees/. Natuurlijk heb ik deze test zelf ook gedaan en bij mij kwam er het volgende uit: 

Echt lekker vind je het niet als je vriend(in) vieze nagels heeft of je de walm van een wildvreemde ruikt. Maar het is niet zo dat je gillend van ellende wegrent. Jij sluit liever je ogen of houdt zo lang mogelijk je adem in. Ook een oplossing’.

Geen smetvrees voor mij dus!

Liefs, Hilde


Geen opmerkingen:

Een reactie posten