zondag 21 december 2014

Geef mij nu je angst

1 op de 5 Nederlanders lijdt in meer of mindere mate aan een dwang- of angststoornis. In het tv programma ‘geef mij nu je angst’ op RTL4 worden de ergste gevallen geholpen. Dit allemaal onder leiding van presentatrice Irene Moors.

In een interview met de Televizier vertelt Irene dat de angsten van de deelnemers echt veel verder gaan dan kleine gekkigheden. De kandidaten lijden zo erg aan hun neurose dat die hun hele leven beheerst. ‘Toen ik die mensen in eerste instantie ontmoette, zag ik niets aan ze. Vervolgens duik je in hun leven en denk je: jeutje’, vertelt Irene. Verschillende angsten zijn aan bod gekomen tijdens de show. Denk hierbij aan smetvrees, controledwang, herhalingsgedrag, wasdrang enzovoorts.

Hulp is onderweg!
De kandidaten krijgen therapie onder leiding van experts. En dat is ook echt nodig. Als je dwang- of angstneurose hebt, is alles ingewikkeld. Naar het werk gaan is lastig wanneer je er uren over doet om uit bed te komen en je aan te kleden. En baby’s krijgen is niet te doen met een flinke dosis smetvrees. In het programma ondergaan de deelnemers een ‘exposure-therapie’. Dat houdt in dat ze elke dag, wekenlang, intensieve therapie aan huis krijgen, waar bij ze steeds iets langer met hun angst worden geconfronteerd.

Klik hier voor het hele interview met Irene Moors.


Een van de kandidaten is Wout. Hij heeft erg veel last van dwanggedachten. Deze gedachten zijn meestal heel agressief en hebben te maken met zijn familie. Hieronder in het filmpje zie je hoe hij en zijn therapeut samen verschillende dwanggedachten opschrijven en uitspreken.


Ik zou er niet aan moeten denken om met zulke gedachten te moeten leven. Ben jij benieuwd hoe het met Wout is afgelopen? Bekijk hier alle afleveringen van 'Geef mij nu je angst'.

Liefs, Hilde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten