donderdag 22 januari 2015

It's time to say goodbye

Na nummer 37, 38 en 39 is het nu toch echt tijd voor blog post 40. Het einde is in zicht, hoe jammer ik dit ook vind. Soms is het nu eenmaal moeilijk om afscheid te nemen of dingen los te laten. Om helemaal in dit thema te blijven, gaat mijn laatste post over ‘verlatingsangst’.

Verlatingsangst is de angst dat iemand jullie relatie verbreekt en je uiteindelijk alleen achterblijft. Ik bedoel, wie wil er nu alleen zijn? Niemand toch? Verlatingsangst is dus heel begrijpelijk en menselijk. In sommige gevallen kan verlatingsangst zich ontwikkelen tot een stoornis.

Waar komt verlatingsangst vandaan?
Waarschijnlijk hebben mensen met verlatingsangst in hun jeugd moeten vechten voor liefde van mensen die belangrijk voor hen waren. Denk hierbij aan ouders, vrienden en andere familie. Ook kan het zijn dat ze in het verleden echt verlaten zijn. Dit kan zijn door een van de ouders of door hun partner.

Kunnen we dit controleren?
Aangezien verlaten worden pijn doet, proberen we dit te vermijden. In sommige gevallen kunnen we hierin doorslaan. In dat geval denken we dat we altijd verlaten zullen worden. Er worden dus ook bijna geen nieuwe vriendschappen gemaakt. Het is moeilijk om dit altijd te vermijden. Je kunt namelijk niet bepalen wat iemand anders doet of denkt. Er is geen enkele garantie dat anderen voor de rest van ons leven bij ons blijven.

De conclusies
Mensen met verlatingsangst gaan meteen conclusies trekken wanneer ze door iemand verlaten worden. Voorbeelden hiervan zijn: Ik ben kennelijk niet leuk genoeg, ik ben niet de moeite waard, het ligt aan mij, ik zal altijd alleen blijven enzovoorts. De echte stress die bij deze fobie komt kijken, komt dus ook hiervan. Al deze vragen blijven door je hoofd spoken waardoor je na een tijdje jezelf niet meer accepteert.

De oplossing
Je kunt nooit zeker weten om nooit meer verlaten te worden. Je kunt het dus maar beter negeren en bij jezelf nagaan waar je nu eigenlijk zo bang voor bent. Daarnaast kun je ook kijken of het echt zo erg is om alleen te zijn? Alleen zijn betekent ook niet dat je voor de rest van je leven alleen zult blijven. Bedenk dingen die ook leuk zijn om alleen te doen. Ik bedoel hoe leuk is het om lekker alleen op de bank een film te kijken met een zak chips en een glas cola. Hier houden we allemaal wel van toch? En de allerbelangrijkste oplossing is dat je meer zelfvertrouwen moet krijgen. Je moet jezelf leren waarderen en kiezen voor mensen die jou ook waarderen.
 
Dit was het dan
Nou, dit was het dan. Ik hoop dat jullie de afgelopen weken genoten hebben van mijn blog en dat jullie er iets van geleerd hebben. Zelf heb ik dit blog met plezier geschreven en wie weet komt er in de toekomst nog een vervolg..


Liefs, Hilde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten