maandag 5 januari 2015

Love is in the air! Jammer dat ik hoogtevrees heb...

Bungeejumpen, parasailen, parachute springen, bergen beklimmen enzovoorts. Je kunt proberen wat je wilt, maar iemand met hoogtevrees gaat deze dingen never nooit doen. Tenminste, de meeste niet.

Wat houdt hoogtevrees nu eigenlijk in?
Zoals de naam al zegt zijn mensen met hoogtevrees bang voor hoogtes. Wat ik niet wist is dat er echt hele extreme gevallen van hoogtevrees bestaan. Zo zijn er mensen die zoveel last hebben van hoogtevrees dat ze niet eens op een stoel of tafel durven te staan. Nooit geweten dat deze fobie zo ver kon gaan!

Kenmerken
Extreem of niet extreem, de kenmerken van hoogtevrees zijn eigenlijk altijd hetzelfde. De meest voorkomende zijn: angst om te vallen, angst voor duizeligheid en het idee dat een magneet je naar beneden trekt. Alle vormen hebben met elkaar gemeen dat ze razendsnel zijn op te lossen. Namelijk: zo snel mogelijk naar beneden!

Little bro
Toevallig heeft mijn kleine broertje ook last van hoogtevrees. Ik heb hem daarom een aantal vragen gesteld.

Vraag 1: Hoelang heb je al last van hoogtevrees?
‘Poeh, mam weet jij dat’. Was het eerste wat mijn broertje zei. ‘Zo lang als ik me kan herinneren’, was daarna zijn antwoord. Mama was het hier meteen mee eens. ‘Hij durfde vroeger op de kermis niet in achtbanen’, vertelt mama. ‘Hij begon helemaal te trillen. Het was echt zielig zoals hij er bij stond’.

Vraag 2: Kun je je herinneren hoe je aan deze angst bent gekomen?
‘Nee, ik heb echt geen idee. Ik kan me niet herinneren dat er vroeger iets gebeurd is waardoor ik hoogtevrees heb gekregen’.

Vraag 3: Wat voel je wanneer je op hoge plekken bent?
‘Uuuh, vooral in mijn maag en hoofd. Mijn buik begint helemaal te draaien en ik word misselijk. Mijn hoofd blijft maar vertellen dat ik hier weg moet en snel weer naar beneden moet gaan. Mijn lichaam verstijft helemaal. Eigenlijk is het maar een raar gevoel’, vertelt hij.

Vraag 4: Heb je ooit geprobeerd van je fobie af te komen? Zo ja, hoe?
‘Ja ik heb wel al een aantal pogingen gewaagd. Voor mijn opleiding (interieurbouw) moet ik vaak op ladders staan. Ik vind het nog steeds elke keer spannend, maar het hoort erbij en daarom doe ik het gewoon. Dit gaat me ook steeds beter af. Daarnaast ben ik laatst ook naar Klimrijk Brabant geweest. Hier moesten we een survivalbanen van 5 tot 8 meter hoog bestormen. Ik heb de baan van begin tot eind afgemaakt, maar ik was er na een tijdje wel klaar mee. Ik heb zelfs naar beneden durven kijken! Dit was een grote stap voor mij!’.


Tip voor iedereen met hoogtevrees: ga eens zoeken bij welke hoogte je bang begint te worden. Probeer steeds een stapje verder te gaan. Maak er een leuk dagje weg van zoals mijn broertje heeft gedaan. Door deze angst te combineren met plezier wordt het misschien wat minder eng en kun je je sneller over je angst heen zetten.


Zijn jullie net zo trots op mijn broertje als ik ben?

Liefs, Hilde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten